Thursday, October 1, 2009

tart nenas berkulat...

bercakap pasal kuih raya, tahun ni malang betul nasib aku, sebab terbeli tart nenas yg terlampau cepat naik kulat. dah la aku cuma beli sekotak je kuih tart nenas tuh. tak sempat makan pun lagi. bukan kata makan. tak sempat bukak pun lagi.

hari ahad lepas, lepas balik dr kampung aku pun dengan semangat raya lagi mengemas la rumah aku yg dah berterabur tuh. habis kemas rumah aku pun mula mengeluarkan kuih2 raya yg aku beli. tgh ada semangat yg berkobar2 nak kemas kuih raya tetiba aku terpandang kuih tart nenas aku dah berkulat. terus luntur semangat aku nak masukkan kuih2 raya aku dlm balang kuih.

nampak tak kulat kehijauan??

gambaran dekat tart nenas berkulat...

nampak je kuih tart nenas aku dah berkulat, aku terus capai handphone. terus aku sms si penjual tart nenas. sila baca sms conversation aku ngan die ni:-

ahad - 27/09/2009

aku: en x, kenapa tat nenas hang br seminggu dah berkulat. aku x sempat buka pun lg. tahun lepas x mcm ni pun.

en x: lorr... iye ker! 1st case since bini aku buat. brp box?


aku: satu ja.

isnin - 28/09/2009

aku: cik abg, kite nak minta ganti la tat tu. kite bg balik yg berkulat tu.

en x: aduss... cam tu kaa? tak yah la bg balik tat tu. kalu x leh mkn kasi buang je la. mana ade ganti rugi kak oiii.. yg lain x de kulat pun. business teruk la camni. tgk la camna nanti


aku: tat tu aku x buka pun lg. camne leh kulat. tahun lepas tahan je smpai sebulan pun. tahun ni seminggu dah berkulat n bercendawan.


en x: yea ke!? oklah. tp kena tolak 50% laa...:)


aku: 50% pun ok la. tp kire serik la nak order lg.
en x: jgn la camtu. kami cuma buat yg terbaik utk semua order. kami minta maaf.

aku: malas aku nak layan org ni dah (dlm hati jer).


selasa - 29/09/09

aku tanya dengan kawan2 yg lain pasal kuih tart yg depa beli. tapi takde sorang yg kata kuih depa berkulat. ni yg aku x puas hati nih. tak pe. mungkin nasib aku sorang je kot yg malang.

rabu - 30/09/09

haaa, hari ni semua budak dept aku yg beli tart nenas dr en x start buat komplen tart depa berkulat. kakak HR yg kononnye nak sedekah tart nenas untuk semua budak2 dept finance makan pun baru sedar tart nenas die pun dah berkulat. aku pun tanya lak dgn COO aku, haa, tart nenas die pun berkulat. mmg dah sah salah penjual tart. geram punya pasal. aku amik gambar2 tart yg dah berkulat tu. aku email kat die. biar die rase ape perasaan aku bila kuih tart aku berkulat tanpa sempat aku jamah.

p/s: org melayu lain kali kalau nak berniaga biar buat betul2 eaakkk. kalau tak mampu ambik tempahan banyak, jgn ambik.

2 comments:

mayangbakingmadness said...

bukan sebab salah pembuat tu, jem tat buat sendiri mmg sedap tapi masalah dia x tahan lama, ini di sebabkan tiada bahan pengawet, dia mungkin x tahu kalau nak tahan lama kena tambah sedikit jem yg beli tu sbb dalam jem yg beli dah letak siap2 bahan pengawet, atau cara lain tukarkan gula pasir kepada gula batu, itu yg sbbnya kebykan tat jem buat sendiri org dulu2 tak berkulat . pengalaman saya jual tat, penah hadapi masalah ini, rupanya masalh jem yg infected abis semua kulit tat (tak de masalah kalau jem tu jem beli di kedai)

Unknown said...

Mcm mana solution nye ye sye pernah jd mcm ni..kata cikgu yg ajar tu sebb jem kurang manis...btul ke masa sye buat tu memng rse masam2 sikit