Thursday, August 12, 2010

sepeninggalannya....

puasa tahun ni agak hambar, arwah abah takde untuk memeriahkan suasana ramadhan kami sekeluarga. tahun ni mak menghabiskan bulan ramadhan di rumah anak2. mungkin mak jugak tak punya hati untuk berpuasa sorang2 dkt kampung. aku paham mak belum dpt adapt diri die dgn peninggalan arwah. walaupun dah 6 bulan arwah pergi meninggalkan kami. ia bukan masa yg cukup untuk kami melupakan arwah. terlalu banyak kenangan pahit manis yg arwah tinggalkan pada setiap anak2 beliau.

sepeninggalan arwah, belum ade sekali pun bila nama arwah disebut, aku x menitiskan airmata. ni pun update blog sambil berjurai2 air mata aku keluar (mesti budak2 opis ingat aku gaduh ngan husband). sebagai anak bongsu aku belum rasa puas hidup dgn arwah. banyak jasa arwah pada aku yg belum sempat aku balas. walaupun aku tau arwah tak mengharapkan balasan, tapi sebagai anak, confirm la aku ade niat nak membalas.

skrg ni tumpuan adik-beradik aku pada emak. aku rase semua terkejut dgn pemergian abah. yelah, bila kite nampak kewujudan org yg kite sayang, kite selalu take it for granted. tapi sekarang semua nye tersedar dengan pemergian arwah, menjadikan semua orang lebih menghargai emak. tapi, ini semua bukan la bermakna kami tak pernah menghargai arwah abah, cuma ade masa terleka dengan urusan sendiri. syukur pada tuhan kami masih punya emak, tempat mendapatkan kasih sayang, menumpahkan kasih sayang dan berkongsi suka duka kami.

p/s: x sabar nak buka puasa dgn emak esok...

No comments: