Thursday, November 5, 2009

Retinoblastoma

hati aku terpanggil sangat nak tulis entry ni. semuanye disebabkan aku baru tau pasal penyakit ni. dan rupa2nye, penyakit ni dah semakin hebat menular kat kanak2 di Malaysia ni. untuk pengetahuan korang semua, hospital besar KL atau lebih dikenali sebagai GH merawat 1 case dalam satu minggu. cuba korang imagine berapa ramai yg dah disahkan ada penyakit nih.

dan aku lebih terpanggil untuk tulis entry ni sebab anak kepada officemate aku baru disahkan menghidap penyakit ni seminggu lepas. dan lebih malang, dia disahkan berada di stage yg kritikal. kanak2 ni cuma berusia 3 tahun dan doktor terpaksa buang kedua2 belah bola mata kanak2 ni sebab takut tumor tu akan menyerang bahagian lain. cuba bayangkan apa perasaan parents dia. apa perasaan kanak2 tu bila dah dibuang matanye.

untuk keterangan yg lebih lanjut pasal penyakit ni, korang boleh layari web ni, http://www.retinoblastoma.net/ . aku rase kite semua patut ambil tau pasal semua penyakit2 yg semakin menular tapi tak diketahui umum, contoh macam penyakit ni. mana pernah kite dengar pasal penyakit ni. tapi, dalam diam, ramai yg telah menghidap penyakit ni.

**************************************

berkomplot menyepah rumah....

p/s: baru dapat tau kak long aku akan menjalani pembedahan buang hempedu next week... minta2 la selamat jalani pembedahan...

No comments: